SAP-PM (Plant Maintenance) Bakım-Onarım Sistemi

Övünç DİNÇ

Çözüm Ekibi
Kayıtlı Üye
Katılım
8 Eki 2016
Mesajlar
939
Çözümler
4
Tepki puanı
276
Puanları
63
Yaş
42
Konum
İzmir
Web Sitesi
sapforo.com
Kullandığınız SAP Modülleri
  1. SAP MM
  2. SAP PP
  3. SAP FI
  4. SAP QM
Katılım Bölgesi
  1. İzmir
Büyük üretim fabrikaları bakım-onarım çalışmalarını takip edebilmesi için mutlaka bir bakım-onarım sistemine ihtiyaç duymaktadırlar. İhtiyaç duyulan bakım-onarım sistemi ise uluslarası ve sorunsuz bir sistem olmalı ki yapılan işlemler, kaydedilen önemli veriler kaybolmamalı ve raporlama fonksiyonları ile kullanıcılara doğru kararlar aldırabilmelidir.

SAP-PM Sistemi İçeriği

Ekipman, Tesis, Teknik Birimler :
Fabrikada kullanılmakta olan her ekipman, tesis veya teknik birimin kaydı sistem aracılığıyla yapılmaktadır. Su sayede fabrikada bulunan binlerce cihazın kaydı ve takibi gerçekleştirilebilmektedir. Kayıtların içeriğinde ekipman tanımı, tipi, markası, modeli, seri numarası, üretim tarihi, bulunduğu lokasyonu, istasyonu, ekipman devreye alma tarihi, satın alma tarihi, ekipmanın satın alma fiyatı, satıcı firma bilgisi ve adresi, satın alım esnasında oluşturulan sipariş numarası, garanti başlama bitiş tarihi ve süresi, ekipmanın kritiklik derecesi, sorumlu bakım onarım grubu, ekipmanın sistemde tanımlı tip seçimi ve son olarak ekipmana ait dijital katalog, dökümanları sisteme eklenebilmekte ve eklenen doküman görüntülenebilmektedir. Ayrıca ekipmanlara ait yedek parça ağacı ekipmanların alt malzeme alanında belirtilir ve ekipmanın yedek parçaları ve stokları sistemde görüntülenir. Yedek parça talep edildiğinde ekipmana ait yedek parçalar görüntülenir ve hızlı bir şekilde yedek parça talep eden personele teslim edilir.
Arıza, Bakım İş Emirleri ( Otomatik veya Manuel Açılabilir ) : Sisteme kaydı yapılan ekipman, tesis veya lokasyon için arıza iş emri, planlı bakım iş emirleri veya proses için gerekli olan her adım tanımlanarak yeni kodlar oluşturulabilmekte ve otomatik veya manuel iş emirleri oluşturulabilmektedir. İmalat sorumlusu sistem aracılığıyla arıza iş emri açabilir ve arızanın giderilmesi sonrası takibini otomatik olarak mail ile veya aracı sistemlerle yaparak bilgilenebilir. Bakım onarım sorumlusu planlı (periyodik) bakım planlar ve sistem otomatik olarak planlanmış olan periyotlarda ilgili ekipman – tesislere iş emri açar ve ilgili bakım onarım ekibi tarafından bakım yapılarak iş emri kapatılır. Arıza, bakım iş emirleri için kullanılan bir yedek parça var ise ambar personeli tarafından sistem üzerinde ambardan yedek parça çıkışı yapılarak yedek parça bedeli, miktarı iş emrinin maliyetine eklenebilir. Arızayı gideren personel tarafından çalışılan süre de iş emrine girilir ve bu işçilik süresi de şirkete ait işçilik birim fiyatı ile çarpılarak hesaplanır ve iş emri maliyeti çıkmış olur. Bu maliyetler ekipman raporları, analizlerinde görüntülenir.

Planlı (Periyodik) Bakımlar :
Bakım onarım sorumlusu planlı (periyodik) bakım planlayabilir ve sistem, otomatik olarak planlanmış olan periyotlarda (1 haftalık, 2 haftalık, 1 aylık, 2 aylık, 3 aylık, 6 aylık, 1 yıllık vs.) ilgili ekipman – tesislere iş emri açar. Bu planın yapılabilmesi için öncelikle bakım iş planının oluşturulması ve periyotlarının belirlenmesi gerekmektedir. Her bakım iş planının bir iş plan numarası vardır. Bakım iş planı içeriğinde bakım yapılacak kapsamın detaylı tanım ile iş adımları, iş adımına ait tahmini süresi ve periyodu yer alır. Bu bu plana istinaden sistem günü geldiğinde otomatik iş emri oluşturur ve bakım sayfasında listelenir. İş emri açıldığında ilgili personel iş planı numarasına göre iş planını yanına alır ve talimatlara uygun olarak bakım işlemini gerçekleştirir.

Yedek Parça Stoklama – Ambar Yönetimi :
Bakım onarım için gerekli olan yedek parçaların sisteme kaydı yapılarak her yedek parçaya bir takip numarası verilmektedir. Yedek parçaya ait bir çok veri markası, tedarikçi firması, satın alma fiyatı, ölçüleri, ağırlığı, birimi (kg, metre, ton gibi), yedek parçanın stoklandığı alan, raf numarası gibi veriler bu alana girilebilmekte ve iş kolaylığı, hızlılığı sağlanmaktadır. Yedek parçaların stoklanması, takibi, yedek parça girişi, yedek parça çıkışı, yedek parça minimum stoğu belirlenebilmekte ve minimum stok miktarı seviyesinin altına düşen yedek parçaların siparişi için gerekli geri bildirim sistem tarafından alınabilmektedir. Geri bildirime istinaden minimum stok seviyesinin altında kalan malzeme için sipariş verilmekte veya sistem aracılığıyla ilgili tedarikçi firmaya otomatik sipariş de gönderilebilmektedir.

Analiz, Raporlar, Verimlilik Raporları :
Ekipman için arıza iş emirleri imalat sorumluları tarafından açılması sonrası ilgili bakım onarım personelleri tarafından arıza giderilir ve iş emri içeriğine arıza giderilme metni serbest olarak girilmekte ve imalat sorumlularına geri bildirim gitmektedir. Fakat iş emrinin kapatılması esnasında bakım onarım personelleri tarafından bir de arıza neden kodu girilmektedir. Bu arıza neden kodları ise ekipmanın kronik arızalarını raporlamakta ve analiz yapılabilmektedir. Rapor ve analizler sayesinde en çok arıza neden kaynaklanıyor, önlem alınması gerekli mi, hangi kapsam için önlem alınmalı, ekipman hurdaya ayrılmalı mı, ekonomik ömrünü doldurmuş mu vs. gibi bir çok yorum yapabilme imkanı sunmakta, doğru kararlar alınmasını, gereksiz yatırımlar yapılmamasını ve yüksek miktarlarda tasarruf yapılmasını sağlamaktadır.

Personel Takibi :
SAP PM Sisteminin bir diğer maskesi ise HR (personel) maskesidir. Bu alanda bakım onarım personellerinin kaydı, sicil numaraları, isim soy isim, adresi, bölümü/ kısmı/ grubu, işe giriş, çıkış tarihleri yer alabilir. Amacı ise personel takibi, personel kapasite hesapları ve iş emirlerine işçilik girişleri esnasında sicil numarasına istinaden bilgilerin otomatik gelmesidir.
SAP-PM bu başlıklardan oluşmakta olup, tüm fonksiyonlarıyla fabrikalar için büyük kolaylık sağlamaktadır.
 
Üst