- Katılım
- 8 Eki 2016
- Mesajlar
- 939
- Çözümler
- 4
- Tepki puanı
- 276
- Puanları
- 63
- Yaş
- 42
- Konum
- İzmir
- Web Sitesi
- sapforo.com
- Kullandığınız SAP Modülleri
-
- SAP MM
- SAP PP
- SAP FI
- SAP QM
- Katılım Bölgesi
-
- İzmir
Bir şirketin ödeme süreci aşağı yukarı benzer özellikler gösterir. SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Süreci de ortak bir süreç üzerinden işlem yapmaktadır. Bu yazımızda, SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Süreci ile ilgili uyarlama ekranlarına yer verilecektir.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Süreci aşağıdaki adımlardan oluşur;
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri programı aşağıdaki işlemleri yapar;
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları
F110 işlem kodu ile, SAP Otomatik Ödeme İşlemleri menüsüne ulaşılır. Aşağıda belirtilen ekran görüntüsünde yer alan yol izlenerek uyarlama ekranına geçilir.
Menü Yolu : F110 –> Ortam –> Konfigürasyon Bakımı
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Programı ayarları aşağıdaki kategorilere ayrılmıştır;
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Tüm Şirket Kodları
Bu adımda aşağıdaki işlemler yapılır;
İşlem yapmak istediğiniz Şirket Kodu üzerine çift tıklayarak detay ekranına girebilirsiniz.
Bu adımda aşağıdaki işlemler yapılır;
Şirket Kodlarının üzerine çift tıklayarak veya yeni tanımlama yaparken aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtilen
– Tahsilat ve Ödemeler için asgari tutarlar
Aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtildiği gibi yapılan tahsilatlar 1,00 TL üstü ise F110 üzerinden işlem yapılması gerektiğini, Ödemelerin ise 0,01 TL üstü ise F110 üzerinden işlem yapması gerektiği belirtilir. Ayrıca senet belgelerinin vade tarihlerine göre ödeme listesine girmesi istendiği belirtilir.
Yukarıdaki ekran görüntüsünde belirtilen alanın en alt kısmında Formlar ve Gönderen Verileri alanlarını görebilirsiniz.
Formlar ve Gönderen Veriler alanında alanlarını bir danışman gözeteminde yapılması daha mantıklı olacaktır.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Ülkedeki Ödeme Biçimleri
Bu menü üzerinde, F110 sistemini kullanacağınız ödeme yöntemleri tanımlanacaktır.
Ödeme yöntemlerinin tanımlanması ile birlikte, bu ödeme yöntemlerinin hangi para birimleri ile yapılabileceğini tanımlamak adına ödeme yöntemini seçerek, Geçerli Para Birimleri alanı seçilerek kullanılacak para birimleri tanımlanmalıdır.
Ödeme biçiminin hangi ülke kodlarına ait satıcı ve müşteriler için çalışacağı bilgisi Geçerli Hedef Ülkeler alanında tanımlanır. Örneğimizde TR ülke kodunu kullanacağız.
Yukarıdaki her iki örnek gösterimde tüm ödeme yöntemleri için yapılmalıdır.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Şirket Kodundaki Ödeme Biçimleri
Sistem üzerinde geçerli ödeme yöntemleri tanımlandıktan sonra, hangi şirketin hangi ödeme yöntemlerini kullanacağı tanımlanması işlemi bu menü üzerinden yapılır. Şirket kodu bilgisi üzerinden ödeme yöntemleri tanımlaması şu şekildedir.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Banka Belirleme
Bu menü üzerinde, F110 Otomatik Ödeme İşlemini kullanacak olan şirket kodlarında banka tanımlamaları ile ilgili uyarlamalar bu adım üzerinden yapılmaktadır.
Ödeme biçimlerine göre para birimi bazında hangi bankaların sırası ile işlem yapabileceğini belirtebilirsiniz. Aşağıdaki ekran görüntüsünden yola çıkacak olur ise, Havale ödeme yönteminde, Euro para biriminde bir ödeme yapılacağı sırada, Ak Bank hesaplarından biri üzerinden F110 ödeme dosyasının oluşturulması istenmektedir.
Banka sıralaması yapıldıktan sonra, bu bankaların hangi hesaplarının kullanılacağı belirtilmektedir.
Valör Tarihi ve Giderler işlemleri ile ilgili olarak herhangi bir uyarlama yapmamıza gerek bulunmamaktadır.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemlerinin Çalıştırılması
Bu uyarlamalardan sonra, F110 işlem kodu üzerinden sırası ile aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtilen işlem adılları gerçekleştirilir.
Kullanıcı tarafından aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtildiği gibi Yürütme Tarihi ve Tanıtıcı bilgisi girilir. Yürütme Tarihi satıcı ve müşterilerin vade tarihini baz alacak olup, ödeme listesi yürütme tarihinden küçük olan belgeleri ödeme listesine dahil edecektir.
Yürütme Tarihi ve tanıtıcı girildikten sonra Parametre sekmesine tıklanarak, şirket kodu, hangi ödeme yöntemi olacağı(bu ödeme yöntemleri satıcı ve cari kartlarda tanımlanmaktadır. Belirtilen ödeme yöntemleri hangi carilerde var ise ödeme listesine bu cariler dahil edilir.) ve hangi tarihten önceki verilerin dahil edileceği belirtilir. Ayrıca satıcı
veya müşteri alanlarına kriterler girilerek kaydet butonuna basılır.
Kaydet butonuna basıldığında, onaylama ekranı çıkacaktır.
Kaydetme işlemi tamamlandıktan sonra, Parametrelerin girildiğine dair Durum alanında bilgilendirme yapılır. Öneri butonuna basılır ve öneriyi planlama ekranında Hemen Başlat seçilerek öneri çalıştırması tamamlanır.
Ödeme Önerisi veri büyüklüğüne göre hemen tamamlanmaz. Bu alanda Durum butonuna basarak öneri çalıştırmasının tamamlandığından emin olunuz.
Gözlük işaretli Öneri butonuna basılarak, ödeme listesine dahil edilmiş olan belge ve satıcı müşterileri görebilirsiniz.
Kalem işaretli Öneri butonuna basarak var olan bir ödeme önerisini değiştirebilirsiniz.
Tüm işlemler tamamlandıktan sonra, Ödeme Çalıştırması yapılarak işlem tamamlanır.
Adımlar Öneri Çalıştırması ile aynıdır. Yine Hemen Başlat alanı işaretlenerek ödeme çalıştırması tamamlanır.
Ödeme çalıştırması tamamlandıktan sonra, Durum butonuna basarak tamamlandığını görmeniz gerekmektedir.
Bu işlem sonucunda otomatik olarak ödeme belgeleri oluşturulmuş olur, ve bankadan ödemeler gerçekleştirilince otomatik olarak tamamlanıp ödeme emri belgesinden resmi muhasebe belgesine dönecektir.
Umarım faydalı bir yazı olmuştur. Bir sonraki yazımda görüşmek dileği ile.
Kaynak: SAP Uzm - Umut Derici
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Süreci aşağıdaki adımlardan oluşur;
- SAP Sistemine Satınalma Fatura Girişleri Yapılır.
- F110 Programı ile Vadesi Gelmiş Faturalar Vade Tarihlerine göre analiz edilir.
- Vade tarihine göre ödeme listesine alınan faturalardan, ödeme işlemi yapılacak olanlar belirlenir.
- Fatura Ödemeleri, Finans departmanı veya üst yönetim yada yetkili kişilerce onaylanır veya değiştirilir.
- Fatura Ödeme İşlemleri yapılır.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri programı aşağıdaki işlemleri yapar;
- Ödenecek veya açık faturaları kullanıcının girdiği anahtar tarih ile vade tarihlerine göre sıralar.
- Ödenmeye hazır faturaları ödeme dosyasına ekler
- Ödeme dosyası onaylanarak oluşturulur ve manuel yöntemle bankaya iletilir.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları
F110 işlem kodu ile, SAP Otomatik Ödeme İşlemleri menüsüne ulaşılır. Aşağıda belirtilen ekran görüntüsünde yer alan yol izlenerek uyarlama ekranına geçilir.
Menü Yolu : F110 –> Ortam –> Konfigürasyon Bakımı
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Programı ayarları aşağıdaki kategorilere ayrılmıştır;
- Tüm Şirket Kodları
- Ödeme Yapan Şirket Kodları
- Ülkedeki Ödeme Biçimleri
- Şirket Kodundaki Ödeme Biçimleri
- Banka Seçimleri
- Ana Bankalar (FI12 işlem kodu menüsü)
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Tüm Şirket Kodları
Bu adımda aşağıdaki işlemler yapılır;
- F110 Menüsünde işlem yapabilecek şirket kodlarının tanımlanması
- Şirket Kodlarının Ödeme Yapan Şirketlerinin belirlenmesi
- Nakit İndirim oranlarının tanımlanması
- Müşteri ve Satıcı İşlemleri (ÖDK Tanımlamaları vs…)
İşlem yapmak istediğiniz Şirket Kodu üzerine çift tıklayarak detay ekranına girebilirsiniz.
- Gönderen Şirket Kodu : F110 Otomatik Ödeme İşlem belgesini hangi şirket üzerinden yapılacağının belirtildiği alandır.
- Ödeyen Şirket Kodu : F110 Otomatik Ödeme İşlem belgesinde yer alan ödeme emirlerinin hangi şirket tarafından ödeneceğinin belirtildiği alandır.
- Borca İlişkin Tolerans Gün Sayısı : Satıcılarınız ile olan özel anlaşma gereği vade tarihi üzerine kaç gün eklenmesi durumunda gecikme faizi eklenmeyeceği bilgisinin belirtildiği alandır.
- Nakit İndirim Ödemeler Asgari Yüzdesi : Nakit Ödeme İndirimi alabilmek adına asgari ödenmesi gereken yüzdelik dilimin belirtildiği alandır.
- Satıcılar Ödenecek ÖDK İşlemleri : Standart faturalar dışında, hangi satıcı ödk belgelerinin dahil edileceğinin belirtildiği alandır.
- Müşteriler Ödenecek ÖDK İşlemleri : Standart faturalar dışında, hangi müşteri ödk belgelerinin dahil edileceğinin belirtildiği alandır.
Bu adımda aşağıdaki işlemler yapılır;
- Gelen Tahsilat ve Yapılan Ödemeler için Asgari Tutarlar belirlenir
- Fatura Değişim Parametreleri belirlenir
- Ödeme Önerileri ve EDI için Formlar belirlenir
Şirket Kodlarının üzerine çift tıklayarak veya yeni tanımlama yaparken aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtilen
– Tahsilat ve Ödemeler için asgari tutarlar
- Tahsilat ve Ödemeler için asgari tutarlar
- Form ve txt tanımlamalrı
- Fatura Parametreleri girilir.
Aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtildiği gibi yapılan tahsilatlar 1,00 TL üstü ise F110 üzerinden işlem yapılması gerektiğini, Ödemelerin ise 0,01 TL üstü ise F110 üzerinden işlem yapması gerektiği belirtilir. Ayrıca senet belgelerinin vade tarihlerine göre ödeme listesine girmesi istendiği belirtilir.
Yukarıdaki ekran görüntüsünde belirtilen alanın en alt kısmında Formlar ve Gönderen Verileri alanlarını görebilirsiniz.
Formlar ve Gönderen Veriler alanında alanlarını bir danışman gözeteminde yapılması daha mantıklı olacaktır.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Ülkedeki Ödeme Biçimleri
Bu menü üzerinde, F110 sistemini kullanacağınız ödeme yöntemleri tanımlanacaktır.
Ödeme yöntemlerinin tanımlanması ile birlikte, bu ödeme yöntemlerinin hangi para birimleri ile yapılabileceğini tanımlamak adına ödeme yöntemini seçerek, Geçerli Para Birimleri alanı seçilerek kullanılacak para birimleri tanımlanmalıdır.
Ödeme biçiminin hangi ülke kodlarına ait satıcı ve müşteriler için çalışacağı bilgisi Geçerli Hedef Ülkeler alanında tanımlanır. Örneğimizde TR ülke kodunu kullanacağız.
Yukarıdaki her iki örnek gösterimde tüm ödeme yöntemleri için yapılmalıdır.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Şirket Kodundaki Ödeme Biçimleri
Sistem üzerinde geçerli ödeme yöntemleri tanımlandıktan sonra, hangi şirketin hangi ödeme yöntemlerini kullanacağı tanımlanması işlemi bu menü üzerinden yapılır. Şirket kodu bilgisi üzerinden ödeme yöntemleri tanımlaması şu şekildedir.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemleri Uyarlamaları – Banka Belirleme
Bu menü üzerinde, F110 Otomatik Ödeme İşlemini kullanacak olan şirket kodlarında banka tanımlamaları ile ilgili uyarlamalar bu adım üzerinden yapılmaktadır.
- Sıra Düzeni
Ödeme biçimlerine göre para birimi bazında hangi bankaların sırası ile işlem yapabileceğini belirtebilirsiniz. Aşağıdaki ekran görüntüsünden yola çıkacak olur ise, Havale ödeme yönteminde, Euro para biriminde bir ödeme yapılacağı sırada, Ak Bank hesaplarından biri üzerinden F110 ödeme dosyasının oluşturulması istenmektedir.
Banka sıralaması yapıldıktan sonra, bu bankaların hangi hesaplarının kullanılacağı belirtilmektedir.
- Banka Hesapları
- Planlanan Tutar
Valör Tarihi ve Giderler işlemleri ile ilgili olarak herhangi bir uyarlama yapmamıza gerek bulunmamaktadır.
SAP F110 Otomatik Ödeme İşlemlerinin Çalıştırılması
Bu uyarlamalardan sonra, F110 işlem kodu üzerinden sırası ile aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtilen işlem adılları gerçekleştirilir.
Kullanıcı tarafından aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtildiği gibi Yürütme Tarihi ve Tanıtıcı bilgisi girilir. Yürütme Tarihi satıcı ve müşterilerin vade tarihini baz alacak olup, ödeme listesi yürütme tarihinden küçük olan belgeleri ödeme listesine dahil edecektir.
Yürütme Tarihi ve tanıtıcı girildikten sonra Parametre sekmesine tıklanarak, şirket kodu, hangi ödeme yöntemi olacağı(bu ödeme yöntemleri satıcı ve cari kartlarda tanımlanmaktadır. Belirtilen ödeme yöntemleri hangi carilerde var ise ödeme listesine bu cariler dahil edilir.) ve hangi tarihten önceki verilerin dahil edileceği belirtilir. Ayrıca satıcı
veya müşteri alanlarına kriterler girilerek kaydet butonuna basılır.
Kaydet butonuna basıldığında, onaylama ekranı çıkacaktır.
Kaydetme işlemi tamamlandıktan sonra, Parametrelerin girildiğine dair Durum alanında bilgilendirme yapılır. Öneri butonuna basılır ve öneriyi planlama ekranında Hemen Başlat seçilerek öneri çalıştırması tamamlanır.
Ödeme Önerisi veri büyüklüğüne göre hemen tamamlanmaz. Bu alanda Durum butonuna basarak öneri çalıştırmasının tamamlandığından emin olunuz.
Gözlük işaretli Öneri butonuna basılarak, ödeme listesine dahil edilmiş olan belge ve satıcı müşterileri görebilirsiniz.
Kalem işaretli Öneri butonuna basarak var olan bir ödeme önerisini değiştirebilirsiniz.
Tüm işlemler tamamlandıktan sonra, Ödeme Çalıştırması yapılarak işlem tamamlanır.
Adımlar Öneri Çalıştırması ile aynıdır. Yine Hemen Başlat alanı işaretlenerek ödeme çalıştırması tamamlanır.
Ödeme çalıştırması tamamlandıktan sonra, Durum butonuna basarak tamamlandığını görmeniz gerekmektedir.
Bu işlem sonucunda otomatik olarak ödeme belgeleri oluşturulmuş olur, ve bankadan ödemeler gerçekleştirilince otomatik olarak tamamlanıp ödeme emri belgesinden resmi muhasebe belgesine dönecektir.
Umarım faydalı bir yazı olmuştur. Bir sonraki yazımda görüşmek dileği ile.
Kaynak: SAP Uzm - Umut Derici